top of page
Foto van schrijverVanessa Lauwers

De gouden weken: een sterke start van het schooljaar

De eerste weken van het schooljaar, vaak aangeduid als de "Gouden Weken," zijn van onschatbare waarde voor het leggen van de basis voor een succesvol schooljaar. In dit korte artikel bespreek ik graag het belang van deze periode, waarom deze weken zo cruciaal zijn voor de dynamiek in de klas, en hoe leerkrachten hier bewust gebruik van kunnen maken om een hechte, veilige en productieve leeromgeving te creëren.


Wat zijn de "gouden weken"?

De gouden weken zijn de eerste zes tot acht weken van het schooljaar waarin leerkrachten de kans hebben om de toon te zetten voor hoe de klas zich zal vormen.


Het is een cruciale tijd om relaties op te bouwen, vertrouwen te creëren, en duidelijke verwachtingen te stellen. De manier waarop de groepsdynamiek in deze periode ontstaat, is vaak een voorspeller van het verdere verloop van het schooljaar.


Leerkrachten kunnen deze tijd benutten om een veilige en inclusieve leeromgeving te creëren waarin alle leerlingen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelen. Het draait niet alleen om het overbrengen van kennis, maar vooral om de persoonlijke ontwikkeling van elk kind, wat in deze fase centraal moet staan.


Waarom zijn deze weken zo belangrijk?

De groepsdynamiek wordt in die eerste weken van het schooljaar gevormd. Leerlingen vinden hun plek in de groep, bouwen relaties op, en ontwikkelen vertrouwen in zowel hun leerkracht als hun klasgenoten. Deze dynamieken leggen de basis voor de sfeer, het leerklimaat en de samenwerking in de klas. Door bewust aandacht te besteden aan deze aspecten in de gouden weken, kunnen veel latere problemen zoals pestgedrag, conflicten en demotivatie voorkomen worden.


Tijdens de gouden weken krijg je de kans om een stevige fundering te leggen. Dit betekent dat je moet focussen op het creëren van veiligheid, vertrouwen en een gevoel van verbinding in de klas. Dit proces verloopt niet vanzelf; het vraagt om bewuste acties en tijdsinvesteringen van de leerkracht om te zorgen dat iedereen zich gezien voelt.


De "Gouden Bril": het belang van een open blik

Een van de belangrijkste metaforen die in deze aflevering naar voren komt, is die van de 'Gouden Bril'. Deze bril staat symbool voor de open blik die elke leerkracht zou moeten aannemen aan het begin van het schooljaar. Het idee is om elk kind zonder vooroordelen te benaderen en hen de ruimte te geven zichzelf te ontplooien. De eerste weken zijn vaak beslissend voor hoe een leerkracht een kind ziet, maar het is van groot belang om bewust te blijven van de valkuilen van eerste indrukken.


Wanneer we leerlingen voor het eerst ontmoeten, is het makkelijk om snel conclusies te trekken op basis van hun gedrag of verhalen die we horen van collega's. Maar elk kind verdient een eerlijke kans om zijn of haar eigen identiteit te laten zien, zonder direct in een hokje geplaatst te worden. Door deze gouden bril op te zetten, herinneren we onszelf eraan om open te blijven staan voor de unieke kwaliteiten en verhalen van elke leerling.


Hoe kun je de Gouden Weken optimaal benutten?

Tijdens deze periode kun je als leerkracht de basis leggen voor een hechte en positieve klasgroep door aandacht te besteden aan drie cruciale pijlers:

  1. Verbinding: Investeer tijd om je leerlingen echt te leren kennen. Dit kan door persoonlijke gesprekken, groepsactiviteiten en momenten van reflectie. Een sterke verbinding tussen de leerkracht en leerlingen, maar ook onderling tussen de leerlingen, zorgt voor een veilig klimaat waarin iedereen durft te leren en zichzelf te zijn.

  2. Vertrouwen: Wees consequent, voorspelbaar en eerlijk. Kinderen moeten weten wat ze van jou kunnen verwachten, zodat ze zich veilig voelen in de klas. Vertrouwen wordt opgebouwd door duidelijke afspraken, open communicatie en een sfeer waarin fouten maken mag.

  3. Veiligheid: Creëer een klasomgeving waarin elk kind zich emotioneel en fysiek veilig voelt. Dit betekent dat er ruimte moet zijn voor gevoelens en dat iedereen met respect wordt behandeld. Door de regels en verwachtingen vanaf het begin helder te communiceren en samen met de leerlingen afspraken te maken, leg je een stevige basis.


De komende weken gaan we veel dieper ingaan op deze 3 basiselementen van de gouden weken.


De gouden weken zijn een periode van enorme potentie. Het is de tijd waarin je als leerkracht het fundament legt voor een succesvol schooljaar, waarin de sociale en emotionele groei van je leerlingen even belangrijk is als hun academische prestaties. Door met een open blik, je Gouden Bril, naar elk kind te kijken en bewust te investeren in de groepsdynamiek, geef je je klas de beste kans om te bloeien.


Beluister de volledige eerste aflevering van de podcast 'Laat kinderen stralen' en ontdek hoe jij de Gouden Weken optimaal kunt inzetten voor een succesvolle start van het schooljaar.


De podcast kan je via Spotify beluisteren of rechtstreeks via deze link. Neem gerust ook een kijkje op de website voor downloads en andere materialen in het kader van de gouden weken challenge.

10 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Voorbij de eerste indruk

Hoe belangrijk is het om om bewust om te gaan met de eerste indrukken die we vormen van leerlingen?. Als leerkrachten hebben we vaak...

De kracht van 'fauten'

In een wereld die vaak draait om prestatie en succes, is het gemakkelijk om fouten te vrezen en te vermijden. We streven naar perfectie...

Comments


bottom of page